
Громадська організація «Життя» за підтримки неприбуткової наукової організації «Vital Strategies» у співпраці з Центром громадського здоров’я МОЗ України протягом травня-серпня 2025 року реалізує соціальну інформаційну кампанію «Яскраві вироби – темні наміри».
Метою кампанії є підвищення обізнаності населення щодо агресивних маркетингових стратегій тютюнової індустрії. Особливий акцент кампанії – захист дітей та молоді, які залишаються головною цільовою аудиторією тютюнового маркетингу.
За результатами опитування Київського міжнародного інституту соціології (лютий-березень 2025 р.), 31% українців вживають тютюнові або нікотинові вироби. Особливо тривожною є ситуація серед молоді віком 18-29 років: майже половина (45%) є споживачами.
Порівняно з 2024 роком (33%), ця частка зросла на 36%. Одним з факторів зростання споживання тютюну та нікотину стало агресивне просування тютюнових виробів для електричного нагрівання (ТВЕН)*. Так, 37% молодих курців віком 18-29 років вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання, а 75% молоді повідомляють, що наражаються на рекламу ТВЕН та пристроїв для їх використання. А відповідно до результатів Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну (GYTS) в Україні, за 5 років в Україні відбулося помітне зростання споживання тютюнових та нікотинових виробів серед підлітків віком 13-15 років: 18% дітей споживають тютюнові вироби (зростання па 18% у порівнянні з 2017 роком), у тому числі 7% вживає ТВЕНи.
Подолання тютюнової залежності є невід’ємною складовою досягнення Цілі 3 Стратегії демографічного розвитку України до 2040 року – «Зменшення передчасної смертності та зміцнення здоров’я населення».
*Тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) – це тютюнові вироби, які використовуються з електронними пристроями для нагрівання тютюну (в Україні, зокрема, представлені брендами IQOS, glo, Ploom).